Типи установ для аномальних дітей
Типи установ для аномальних дітей
Спеціальні навчально-виховні
заклади здійснюють навчання і виховання дітей й дорослих з різними аномаліями
слуху, зору, мови, інтелекту, рухів, а також дітей з комплексними порушеннями
розвитку. Більша частина цих закладів належить до системи Міністерства освіти
(спеціальні дитячі садки, школи, спеціальні вечірні школи для дорослих), деякі
– до системи Міністерства соціального забезпечення (дитячі будинки для глибоко
розумово відсталих дітей, для сліпоглухонімих), а окремі підпорядковані
Міністерству охорони здоров’я (клініки для дітей і дорослих з порушеннями
мовлення та логопедичні кабінети при поліклініках, школи-санаторії для дітей з
порушеннями психічного розвитку).
У спеціальних навчально-виховних
закладах аномальні діти здобувають залежно від типу шкіл початкову, неповну
середню, а деякі – середню освіту.
Навчання і виховання дітей з
порушеннями слуху здійснюється в двох типах спеціальних загальноосвітніх шкіл –
інтернатів: для глухих дітей та тих, що погано чують (туговухих), і пізньооглухлих
дітей.
Спеціальні загальноосвітні школи - інтернати для глухих дітей є навчально-виховними закладами,
які розв’язують питання виховання, загальноосвітньої і трудової підготовки
глухих школярів, а також корекції та компенсації недоліків їхнього розвитку. Ці
школи мають у своєму складі 1 – 10 класи і підготовчий клас для дітей, які не одержали
організованої дошкільної підготовки до навчання у школі. Глухі, навчаючись у
школі-інтернаті, здобувають освіту в обсязі неповної середньої загальноосвітньої
школи. Учні складають екзамени, і їм видають свідоцтво за неповну середню
школу.
При школах для глухих створено
допоміжні класи для розумово відсталих глухих дітей (1 – 9 класи) та класи для
глухих дітей з порушеннями опорно-рухового апарату.
Спеціальні загальноосвітні школи - інтернати для дітей з ослабленим слухом
і пізньооглухлих є навчально-виховними закладами, які здійснюють виховання і трудову
підготовку, подолання наслідків зниження слуху й мовної недорозвиненості цієї
категорії дітей. Такі школи мають два відділення: перше – для дітей з легкою
недорозвиненістю мови внаслідок порушення слуху. Це діти, які оволодівають
мовою з незначними порушеннями фонематичної і граматичної будови,
звуко-буквенного складу слів; друге відділення – для дітей з глибокою недорозвиненістю
мови. У таких дітей грубо порушена й спотворена граматична будова мови.
Випускники першого і другого
відділень здобувають освіту в обсязі неповної середньої школи.
Спеціальні дошкільні й шкільні
заклади створено і для дітей з глибокими
порушеннями зору. Вони навчаються в школах-інтернатах
для сліпих та слабозорих.
Перший тип спеціального
загальноосвітнього закладу забезпечує навчання та виховання, загальний
розвиток, трудову підготовку сліпих дітей з повною втратою зору (вони
становлять 6 – 8%), або тих, що мають залишки зору (до 0,04 нормального зору) ,
а також з більш високою гостротою центрального зору (0,05 – 0, 08), але з
такими офтальмологічними захворюваннями, які призводять до прогресуючого
зниження зору.
Абсолютно сліпі діти користуються
в навчальній роботі тактильно-кінестетичними і слуховими засобами сприйняття
навчального матеріалу й орієнтації у просторі.
Існують два типи шкіл-інтернатів
для сліпих дітей: десятирічна, з освітою в обсязі неповної середньої школи
дванадцятирічна, яка дає загальну середню освіту.
У школі для сліпих діти
здобувають політехнічну освіту і професійну підготовку.
У школах-інтернатах для дітей з
ослабленим зором навчаються та виховуються діти з гостротою зору 0,05 – 0,4, а
також з більш високою гостротою зору залежно від характеру офтальмологічних
захворювань й вміння дитини користуватися слабким зором.
Сліпі й слабозорі діти з
порушеним інтелектом навчаються в допоміжних класах, які створені при відповідних
школах-інтернатах.
Система спеціальних
закладів для дітей
з порушенням
мовлення
Комплексне вивчення дітей, яке
базується на клініко-психологічній діагностиці різних видів аномалій, дало можливість
створити фундаментальну наукову базу для розвитку розгалуженої сітки
спеціальних дошкільних та шкільних закладів.
Дитячі садки для дітей з
порушеннями мовлення і відповідні дошкільні групи комплектуються безпосередньо
тими відділами народної освіти, у веденні яких є дошкільні заклади.
Діти, які оволоділи нормальним
мовленням, успішно закінчили навчання і не досягли 7-річного віку, переводяться
в дошкільні заклади загального типу.
Організація корекційного процесу
в дошкільних закладах забезпечується:
– своєчасним
обстеженням дітей;
– раціональним
розкладом занять;
– плануванням
індивідуальної роботи з кожною дитиною;
– наявністю
планів фронтальних занять;
– необхідним
обладнанням і наочними посібниками;
– спільною
роботою логопеда і вихователя групи з батьками.
Для дошкільних груп з
мовленнєвими вадами повинен розробляється спеціальний режим дня. В ньому
повинно бути передбачено проведення логопедом фронтальних, під групових та
індивідуальних занять. Водночас виділяються спеціальні години увечері для
роботи вихователя з підгрупами і окремими дітьми із корекції мовлення згідно із
завданням логопеда. Вихователь планує свою роботу відповідно до програмних
вимог та мовленнєвих можливостей дитини. Він повинен знати індивідуальні
відхилення у формуванні мовлення дитини, чути дефекти звуковимовної й лексико-граматичної
сторони мовлення в процесі навчальної й позанавчальної діяльності, враховуючи
мовленнєві можливості кожної дитини. Спільно з логопедом плануються заняття із
розвитку мовлення, ознайомлення з навколишнім, підготовка до письма тощо
Невід’ємною частиною
педагогічного процесу є спільна робота логопеда з батьками. Вона здійснюється у
таких формах:
Батьківські збори
Перші батьківські збори проводяться
в середині серпня місяця. Батьків ознайомлюють з структурою закладу, задачами і
змістом роботи, правилами й розпорядком роботи.
Другі збори проводяться в жовтні
місяці. Мета цих зборів – ознайомити батьків з результатами обстеження. Дуже
важливо доступною формою пояснити батькам основні відхилення в мовленнєвому
розвитку дитини, показати ступінь відставання від норми і розказати про план
роботи на перший період навчання.
Треті батьківські збори
проводяться в січні місяці. На них підбиваються підсумки роботи за півроку.
Останні батьківські збори
проводяться в травні місяці. На цих зборах підбиваються підсумки роботи за рік,
даються рекомендації із закріплення пройденого матеріалу. Логопед ознайомлює
батьків з рішенням комісії про подальше навчання дитини у масовій або
мовленнєвій школі, в разі необхідності, повторне перебування в спеціальній
групі.
По суботах або середах кожного
тижня проводяться п’ятихвилинки. Логопед ознайомлює батьків з основними прийомами
закріплення звуків, розказує і показує, які вправи потрібно робити вдома.
Стенди для батьків. Тут висвітлюють основні питання стосовно
розвитку дитини у нормі, різні види мовленнєвої аномалії, популярна література.
В батьківському куточку повинен бути також інформаційний розділ, де вказані
дати батьківських зборів, запрошення для бесіди, час консультацій із спеціалістами.
Логопедична допомога в умовах
спеціальних дошкільних закладів надається дітям, які мають недоліки мовлення
при інших нозологічних формах (олігофренія, порушення зору, опорно-рухового
апарату).
Дитячі дошкільні заклади для
дітей з порушеннями
опорно-рухового апарату
Групи для дітей з порушенням
опорно-рухового апарату комплектуються так: ясельна група – діти віком від 2 – 3
років; молодша група – від 3 – 4 років;
середня група – 4 – 5 років; старша група – 5 – 6 років; підготовча група до
школи – 6 –
7 років. Наповнюваність груп – 10 – 12 дітей.
7 років. Наповнюваність груп – 10 – 12 дітей.
Вчитель-логопед проводить
навчально-корекційну роботу із розумового розвитку дітей, навчання правильного
мовлення, правильної звуковимови. Він працює в тісному контакті з лікарем-психоневрологом,
вихователями груп, проводить з дітьми фронтальні, підгрупові та індивідуальні
заняття, веде відповідну документацію.
Дитячий психоневрологічний
санаторій лікувально-оздоровчий заклад санаторного типу
Покази для скерування дітей у
психоневрологічний санаторій:
–
неврози і невротичні форми реактивних станів; астенічні, церебростенічні,
неврозоподібні стани як наслідок раннього органічного ураження ЦНС; травми
черепа, нейроінфекції, соматичні захворювання;
–
неврозоподібні форми психічних захворювань на стадії неповної компенсації;
–
початкові прояви психогенних патологічних формувань особистості і патологічних
рис характеру без виражених розладів поведінки та соціальної адаптації;
–
загальний недорозвиток усіх рівнів з порушеннями читання і письма, затримки
мовленнєвого розвитку, заїкання.
Термін перебування в санаторії –
місяць. Можливе повторне лікування через 6 місяців.
Комплектування здійснюється за
віковим принципом.
Основні принципи лікувально-оздоровчої
роботи:
–
психотерапія;
–
фізіотерапія і лікувальна фізкультура;
–
медикаментозна терапія;
– логопедичні
корекційні заняття;
–
ритміка;
–
трудотерапія;
–
раціональне харчування.
Розумово відсталі діти становлять найчисленнішу категорію аномальних дітей та залежно від ступеня
і характеру інтелектуальної недорозвинутості навчаються в спеціальних навчально-виховних
закладах, які входять до системи народної освіти або соціального забезпечення.
В них навчаються діти із зниженим інтелектом у ступені дебільності. За дев’ять
років навчання допоміжна школа забезпечує загальноосвітню підготовку, професійно-трудове
навчання та оволодіння доступною професією (столярною, слюсарною,
малярно-штукатурною, швейною справою).
Коментарі
Дописати коментар